أربع عربيات الفريم بالكامل بالفرش و التابلوه ماعدا شئ واحد و هو الميكانيكا , و أكد عميد كلية الفنون التطبيقيه بدمياط أن لو حصل تعاون بين كليه فنون تطبيقيه التى أنتجت تصميم السيارة و الصاج بالكامل و بين كلية هندسه هيقدروا يعملوا الميكانيكا بالكامل و تكون السيارة بالكامل مصريه 100% و لكن الميكانيكا بالكامل مأخوذة من سيارات أخرى و هذا ماينقصهم فى الوقت الحالى
و على فكرة فى أخر الموضوع هتتصدمم صدمه مفيش بعدها ولا قبلها
بس خلينا الأول فى التفائل
و على فكرة فى أخر الموضوع هتتصدمم صدمه مفيش بعدها ولا قبلها
بس خلينا الأول فى التفائل
رأى الطلاب عند البدأ فى التصاميم
تكون السيارة بتصميم جديد و بطريقة عصريه لأن مصر تفتقر إلى السيارات ذات التصميم الجيد , و التكليف يكون بسيط و على أد أمكانيات الطلبه لأن التكلفة بالكامل كانت من الطلاب , و أكدوا كل الطلبه أن إذا توفرت الأمكانيات ستكون أقوى بمراحل من الذى تم تصنيعه حاليا و ستكون أوفر أيضا فى السعر
و أكد الطالب الذى تم أستضافتة فى برنامج محمود سعد أن نسبه التصنيع للسيارة حوالى 70% مصرى و 30% مأخوذ من سيارات أخرى نظرا لعدم توافر المال و الوقت و المكان و المصانع لأنتاج باقى النسبه
تكلفة السيارة الواحدة كانت حوالى 30 ألف جنيه و لكن ده عشان مفيش امكانيات و تم عمل كل شئ بطرق بسيطة لكن إذا توافرت المصانع و الماكينات سيتم تخفيض سعر السيارة لرقم أقل بكثير لأن الماكينات تنتج كميات أكبر و توفر فى المال فيما بعد و المجهود الذى يستخدم فى أنتاجها
رأى المشرف على الطلبه
أن كانت صعب جدا تحقيق المعادله دى فى عدم توافر أى دعم أو أمكانيات و كمان الطلبة هما إلى متحملين التكاليف بالكامل فكانت أيضا صعبه جدا عليهم يعنى الراجل بمعنى أصح كان عايز يقول "أن دة أهمال من الحكومة" و عدد الطلبه العاملين على السيارة 19 طالب تم تقسيمهم إلى 4 مجموعات
كل مجموعة كان ليها وظيفة معينه
المجموعة الأولى لأنتاج سيارة فارهه أو بمواصفات و كماليات كثيرة
المجموعة الثانيه لأنتاج سيارة أقتصاديه بالكامل لظروف الشعب المصرى
المجموعة الثالثة لأنتاج سيارة من الطبيعه يعنى مستوحاه من طائر الرخ
المجموعة الرابعة لأنتاج سيارة شبابى و رياضية
و أن كان الهدف للطلبه و المشرفين لعمل سيارة تتماشى مع الموضة العالميه و ليست أى سيارة و السلام
و أكد المشرف أن العمل كان على أستراتيجيه مرحلتين لأستغلال الوقت و أستغلال كل الاموال بصورة سليمه
(مرحله التصميم و التخطيط - مرحله التنفيذ)
مرحله التصميم أستمرت لمدة 3 شهور
مرحله التنفيذ أستمرت لمدة 4 شهور
و أكد أن السيارة كفاءة جدا , و أيضا يمكن عمل سيارة بوليستر بالكامل مثل أتوبيسات النقل السياحى و بعض السيارات الحديثة و تكلفتها ستكون أرخص بالكامل من أى سيارة أخرى
الفيديو على جزئين من تقرير مع محمود سعد بالكامل و أراء المشرف على الطلبه و خطة التطوير المستقبليه لإنشاء سيارة مصريه بالكامل و نزولها فى الأسواق مع تحديد أمكانيات المستهلك المصرى و توافر الأنتاج و خدمة مابعد البيع و كانت مناقشة كويسة جدا
و دا فيديو تانى بعيدا عن حلقة محمود سعد لتجربه السيارة الى سموها Monto
و دة فيديو تانى فى معرض فورميلا الأهرام 2010 و للأسف مفيش واحد من التوكيلات أهتم بيها
طبعا أنا شايف ان لو تم أندماج بين كلية فنون تطبيقيه و كليه هندسه و تم أنتاج سيارة مصريه بنسبه 100% لازم الحكومة المصريه تاخد قرار فورى بإنشاء مصانع خاصة بأنتاج السيارات أو مصنع يكون تابع للأنتاج الحربى و يتم العمل على هذه السيارة فى أسرع وقت لزيادة الأقتصاد المصرى لأن لو هنبص دلوقتى لدول كتيرة ممكن نلاقيها بتعتمد على صناعات كبيرة زى السيارات فأكيد مفيش وقت نضيعه و لازم الحكومة تستوعب كدة جيدا أن الوقت إلى بيضيع بيضيع معاه الشعب بالكامل سواء كان فى الأقتصاد أو فى توفير فرص عمل أو فى تكفل العقول المفكرة و أعطائهم حقوقهم فى بلدهم
لكن نيجى للصدمه زى ماوعدتكم
الدفعة دى كانت سنه 2009 أو 2010 مش عارف بالظبط التاريخ للأسف و طبعا فى حفلة التخرج محدش حتى أهتم بيهم نهائيا و معرض الفورميلا طبعا كان تطنيش كامل و محدش كان بيبصلها من رجال الأعمال , و بدل ماتكون السيارة محطوطة فى الكلية أو فى مبنى كتاريخ لأنتاج الكلية و الأنجاز إلى حصل و يتم المحافظة عليها للأسف هتشوفوا بقيت أية , دة عملهم حالة أحباط غير طبيعيه و هتشوفم برضة الأحباط دة وصلهم لأيه و وصل السيارات لأية من الركنهتم تدميرهم بالكامل بعد مشروع التخرج و الطلبه فى حاله أحباط و يأس شديد بعد التخرج
مش هقول غير كلمة واحدة بس
مش هقول غير كلمة واحدة بس
يا أما الحكومة فى الفتره القادمه تستغل العقول المفكرة صح
يا أما حسبى الله و نعم الوكيل
1 التعليقات:
حسبى الله و نعم الوكيل
إرسال تعليق